Panduan Asas Etiket Meja Makan

Etiket Meja Makan: Panduan Asas

  1. Duduk dengan Betul: Duduk apabila tuan rumah mengarahkan dan jangan duduk sebelum tuan rumah duduk. Jika ada susunan tempat duduk, pastikan anda duduk di tempat yang ditetapkan.
  2. Penggunaan Tuala Meja atau Serviet: Letakkan tuala meja atau serviet di riba anda sebaik sahaja duduk. Jangan gunakan serviet untuk menyeka muka.
  3. Penggunaan Alat Makan: Mulakan dengan alat makan yang paling jauh dari pinggan anda dan bekerja ke arah dalam. Gunakan garpu untuk makanan yang perlu digigit dan sudu untuk sup atau makanan cecair.
  4. Tangan di Meja: Tangan sepatutnya berada di riba bila tidak digunakan, tetapi siku tidak sepatutnya berada di meja.
  5. Mengambil Makanan: Ambil makanan dengan sopan dan jangan menjangkau melewati orang lain. Gunakan alat makan khas untuk mengambil makanan dari pinggan besar.
  6. Mengunyah dan Menelan: Tutup mulut anda semasa mengunyah dan jangan bercakap apabila mulut anda penuh.
  7. Berinteraksi dengan Pelayan: Jika memerlukan perhatian pelayan, cukup dengan membuat kontak mata atau angkat tangan dengan ringan. Jangan menjerit atau melambai-lambai.
  8. Menikmati Makanan: Jangan mengkritik makanan. Jika anda tidak suka sesuatu, biarkan sahaja di pinggan anda.
  9. Permintaan dan Tawaran: Jika anda ingin sesuatu dari meja, minta seseorang yang lebih dekat untuk menyampaikannya kepada anda. Jangan menjangkau.
  10. Penutup Makanan: Tunggu hingga semua orang selesai makan. Jika perlu meninggalkan meja, minta kebenaran dari tuan rumah dan letakkan serviet di kerusi anda.
See also  Maksud Pedagogi

Kesimpulan

Etiket meja makan adalah penting untuk menunjukkan kesopanan dan kefahaman sosial anda. Ia juga membantu menjadikan pengalaman makan lebih menyenangkan untuk semua yang hadir. Dengan mengikuti etiket ini, anda akan lebih yakin dan selesa dalam situasi sosial yang melibatkan makan bersama.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top