5 Model Kereta Proton Yang Gagal. Betul Ke?

Pengenalan

Proton, sebagai jenama otomobil nasional Malaysia, telah menempa sejarah yang cukup bermakna. Walaupun mendapat sokongan penuh dari kerajaan, Proton juga menghadapi pelbagai kritikan dan cemuhan yang akhirnya membentuk reputasinya yang bercampur aduk di kalangan masyarakat. Namun, tidak dapat dinafikan bahawa setiap model yang dikeluarkan oleh Proton mempunyai impak dan legasi tersendiri.

1. Proton Iriz: Lebih dari Sekadar Angka Jualan

Proton Iriz sering kali dianggap sebagai pilihan yang kurang bijak berbanding dengan Perodua Myvi. Namun, bagi mereka yang pernah memandu kedua-dua model ini, akan faham kelebihan yang dimiliki oleh Iriz. Dari segi pemanduan, Iriz menawarkan pengalaman yang lebih stabil dan selesa, terutamanya pada kelajuan tinggi.

2. Proton Satria: Lebih dari Sekadar Reka Bentuk

Proton Satria, terutamanya model Satria Neo, sering kali dikritik kerana mempertahankan reka bentuk pintu dua. Namun, jika dinilai dari segi kegunaan dan tujuan asalnya, Satria adalah sebuah kereta yang ditujukan untuk generasi muda atau mereka yang berjiwa muda. Pengalaman memandu Satria adalah seperti memandu sebuah kereta rali, yang memberikan sensasi yang berbeza.

See also  Anker Prime Dilancarkan oleh Anker - Pengecas Merangkap Powerbank Dengan Harga Bermula RM499

3. Proton Savvy: Lebih dari Sekadar Reka Bentuk

Proton Savvy sering kali dicemuh kerana reka bentuknya yang aneh dan harga alat ganti yang mahal. Namun, dari segi pemanduan, Savvy menawarkan pengalaman yang menyeronokkan. Malah, model Proton Saga yang masih ada di pasaran hari ini menggunakan sistem chasis dari Proton Savvy, menunjukkan kekuatan spesifikasinya.

4. Proton Arena: Lebih dari Sekadar Kritikan

Proton Arena, sebuah model pikap, sering kali menjadi bahan kritikan. Namun, model ini telah menunjukkan kejayaannya di pasaran antarabangsa seperti di United Kingdom dan Australia. Arena direka khusus untuk peniaga kecil dan menengah, dan hingga kini masih belum ada penggantinya.

5. Proton Juara: Lebih dari Sekadar Bentuk

Proton Juara sering kali menjadi bahan ejekan dan dianggap sebagai produk gagal Proton. Namun, jika dilihat dari perspektif pasaran semasa, model sejenis seperti Honda N-Box menjadi kegemaran ramai, menunjukkan bahawa konsep ‘peti ais bergerak’ kini menjadi trend.

Kesimpulan

Setiap model kereta yang dikeluarkan oleh Proton mempunyai legasi dan impak tersendiri. Walaupun sering kali mendapat kritikan, namun dari segi pemanduan dan kegunaan, setiap model ini mempunyai kelebihan yang sering kali diabaikan.

See also  Optical Zoom atau Digital Zoom. Mana Lebih Baik?

Oleh itu, adalah penting untuk menilai sebuah model kereta dari pelbagai aspek sebelum membuat kesimpulan.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top