Maksud Fi Hifzillah

Maksud Fi Hifzillah

“Fii Hifzillah” adalah frasa Arab yang secara harfiah bermaksud “Dalam Penjagaan Allah SWT”. Frasa ini sering digunakan sebagai doa atau ungkapan baik hati ketika berpisah dengan seseorang atau ketika seseorang memulakan perjalanan atau tugas penting.

Komponen Frasa

  1. Fii: Bermaksud “dalam” atau “di”.
  2. Hifz: Bermaksud “penjagaan” atau “perlindungan”.
  3. Allah: Nama Tuhan dalam Islam.

Konteks Penggunaan

  1. Perpisahan: Ketika berpisah dengan seseorang, frasa ini digunakan sebagai doa agar orang tersebut berada dalam penjagaan dan perlindungan Allah.
  2. Memulakan Perjalanan atau Tugas: Frasa ini juga sering digunakan sebagai doa keselamatan dan perlindungan ketika seseorang hendak memulakan perjalanan atau tugas yang penting.
  3. Kehidupan Seharian: Dalam kehidupan seharian, frasa ini kadang-kadang digunakan sebagai ungkapan baik hati dan doa, meskipun tidak ada perpisahan atau perjalanan yang terlibat.

Kedudukan Dalam Ajaran Islam

Dalam ajaran Islam, doa adalah salah satu cara untuk meminta perlindungan dan bantuan dari Allah SWT. Oleh itu, menggunakan frasa “Fii Hifzillah” tidak hanya adalah adat atau budaya, tetapi juga dianggap sebagai amalan yang baik.

See also  Maksud Innalillahiwainnailaihirojiun

Kesimpulan

“Fii Hifzillah” adalah frasa yang digunakan untuk mendoakan penjagaan dan perlindungan Allah SWT kepada seseorang. Ia adalah ungkapan yang penuh makna dan sering digunakan dalam berbagai situasi untuk menunjukkan kepedulian dan kasih sayang.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top